Nedostatek spánku a noční bdění ovlivňuje vaše zdraví víc, než si myslíte. Navíc může vést i k obezitě

Zdraví 20. listopadu 2021 | 12:26 — Kateřina Kofroňová
Spánek je pilířem dobrého zdraví společně s vyváženou stravou a pravidelnou aktivitou. Nedodržení doporučených sedmi až devíti hodin nočního spánku může přispět k řadě zdravotních problémů od vyššího krevního tlaku až po zvýšené riziko obezity.
Další 2 fotografie v galerii
I jedna probdělá noc má vliv na to, jakým směrem se bude ubírat náš den / Unsplash

Problémy se spánkem míváme v období, kdy je toho na nás moc a hlavou se nám honí nejrůznější věci. Nemůžeme usnout večer a když se v noci probudíme, celé se to rozjede nanovo. Ale co když se spánkové potíže vyskytují jen občas? Může mít jedna probdělá noc negativní dopady na vaše zdraví?

Pokud jste byli včera v noci vzhůru, je pravděpodobné, že to cítíte ještě dnes. Spánek je důležitý, protože ovlivňuje i váš bdělý stav. Jedna nebo dvě noci špatného spánku mohou zhoršit vaši schopnost dobře fungovat a plně se soustředit i v následujících dnech.

Když jednu noc probdíte

Příliš málo, nebo dokonce vůbec žádný spánek, byť jen jednu noc, může způsobit několik nepříjemných vedlejších účinků a zhoršení kognitivních funkcí. Nedostatečný spánek kromě ospalosti způsobuje:

  • podráždění,
  • zpomalenou reakční dobu,
  • sníženou schopnost soustředit se,
  • problémy s pamětí a pozorností,
  • příznaky úzkosti a depresí.

Tyto negativní účinky mají dopad nejen na naši psychiku, ale i na naše zdraví. Věnování pozornosti svému okolí a rychlé reakce jsou procesy, které nás udržují v bezpečí a díky nimž můžeme plnit své denní úkoly. Když tyto procesy nefungují tak, jak mají, může to zhoršit výkon v práci, ve škole nebo dokonce zvýšit riziko autonehody či jiných nehod.

Fyzické důsledky nočního bdění

Pokud strávíte v bdělém stavu více nocí po sobě, může to vést i k nejrůznějším fyzickým problémům včetně problémům se srdcem. Ovšem i vynechání pár nocí spánku si vybírá krutou daň a způsobuje nárůst stresových hormonů. Tento stav pak vede k pocitům úzkosti, ale rovněž zvyšuje krevní tlak. Pokud ale probdíte jednu nebo dvě noci, mozek se velmi rychle zotaví. Trpíte-li však nespavostí delší dobu, může to mít na vaše zdraví trvalé negativní následky.

Důležitost správného spánku

Spánek není jen časem nečinnosti a odpočinku organismu. Dochází během něj i k mnoha důležitým tělesným procesům, jako například uchovávání vzpomínek. Když máte nedostatek spánku, máte tendence zapomínat. Spánek rovněž pomáhá regulovat emoce. Zatímco spíte, vaše tělo také tvrdě pracuje na opravě tkání, svalů a hojení ran. Mozek unaveného člověka také výrazně mění regulační mechanismy pro příjem potravy, a může tak vést ke špatné skladbě jídelníčku a zvyšování rizika obezity. V neposlední řadě spánek přispívá ke správné funkci imunitního systému.

Jak se lépe vyspat

Nemůžete-li občas zabrat, zvažte, zda máte pro spánek správné podmínky. Připravte si vhodné podmínky, zatemněte a příliš netopte. Chladné prostředí kolem 18 °C je pro spánek ideální. Nepřemýšlejte nad tím, že se vám zase nepodaří usnout a představujte si do detailů nějaký hezký prožitek z vašeho dne. Před spaním se nedívejte na televizi, nečtěte si nic v mobilu. Pomoci naopak může poslech mluveného slova nebo tiché meditační hudby. Máte-li dlouhodobě problémy se spaním, navštivte odborníka, který vám s problémem pomůže. Také jsme psali: Stále více lidí má problémy s usínáním. Vyzkoušejte roztok z medu a soli, který skvěle podporuje kvalitu spánku.

Zdroj: health.clevelandclinic.org, nhs.uk.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Koronavirus komplikuje situaci natěšeným lyžařům. Za jakých podmínek a kam vyrazit?

Koronavirus komplikuje situaci natěšeným lyžařům. Za...

Změny těsně před zahájením lyžařské sezony. Koronavirus...

Krátká prohlídka atrakcí Las Vegas

Varianta omikron vyvolala paniku ve světě. První země...

Důrazné varování pro cestovatele. Těmto zemím se vyhněte

Nejlepší města pro junketovou turistiku v Evropě