Jídlo budoucnosti Mana slaví 7 let: Jeho tvůrce Jakub Krejčík odstartoval převrat ve stravování

Komerční sdělení 09. dubna 2022 | 13:57 — Lucie Wirthová
Když před sedmi lety Jakub Krejčík jako první v Evropě představil nutričně kompletní jídlo v prášku s názvem Mana, které zajišťuje organismu kompletní škálu potřebných živin ve špičkové kvalitě, musel zprvu čelit vlně nedůvěry a pochybností.
Další 1 fotografie v galerii
Jídlo budoucnosti Mana slaví 7 let: Jeho tvůrce Jakub Krejčík odstartoval převrat ve stravování / Mana

O správnosti směru, jímž se vydal, svědčí ovšem fakt, že dnes se Mana prodává ve 170 zemích světa a k původnímu produktu ManaPowder se přidal také nápoj ManaDrink a nejnovější přírůstek do rodiny v podobě rostlinného ManaBurgeru. „Firma prošla transformací z malého dítěte, nyní má pubertu za sebou a dospěla do fáze, kdy poznává sama sebe,“ říká zakladatel společnosti Heaven Labs, která produkty Mana uvedla na trh. Krejčíkovy vize jdou ovšem ještě dál: hledá nové cesty v oblasti udržitelnosti, aby zajistil zdraví nejen konzumentům Many, ale i celé planety. A dokonce pro organizaci NASA připravuje s jeho novým startupem Rocket Lunch koncept stravování ve vesmíru.

Je údělem průkopníků, že při prošlapávání nové dosud nepoznané cesty musejí čelit různým překážkám a nástrahám a rozptylovat skepsi okolního světa, stejně jako objevitelé rozhánějí tmu a mlhu kuželem světla baterky. Stejnou zkušenost má také Jakub Krejčík, který v roce 2014 přivedl na svět první nutričně kompletní potravinu Mana v Evropě. Jak tvrdí, povědomí o brandu je dnes jiné než na začátku jeho podnikání. „Nebylo tolik lidí, kteří byli schopní se zamyslet nad tím, že v rámci inovační linie není produkt definitivní. Že jde o něco, co má formát MS-DOS nebo prvního telefonu. Poměr ‚hejt‘ ku lásce byl tehdy asi 8:2, v současnosti bych řekl, že je to opačně,“ tvrdí zakladatel firmy Heaven Labs a dodává, že mu díky tomu došlo, jak je jídlo pro lidi intimní věc. „Jde o něco, co dostáváme do svého těla a ta důvěra je zásadní. Pak ale člověk pochopí, že celý svět je založený na důvěře. Pijete vodu a také věříte, že nebude otrávená, jedete v autě a věříte, že vám neupadne kolo,“ říká. Získat si důvěru se firmě podařilo i díky tomu, že dokázali vzniklé mýty a nejasnosti vyvracet trpělivou osvětou a zejména laboratorními analýzami, jimiž prokázali zdravotní benefity svého produktu. Otevřeli tím brány k úplně nové kategorii potravin, která má do budoucna obrovský potenciál.    

Potravina seskládána z nejlepších složek jako Tetris

Jakub Krejčík přiznává, že své stravování dříve příliš podrobně neřešil. „Vždycky jsem se staral o to, abych se udržel fit a úvahy nad jídlem k tomu patří. Ale přemýšlel jsem spíše nad základními parametry, hlavně makronutrienty, jako jsou sacharidy, bílkoviny a tak dále. Více do hloubky jsem nešel,“ připouští. Obrat ve způsobu jeho stravování měl podhoubí v osobním životě, kde došlo k souběhu více událostí. „Rozhodl jsem se držet čtrnáctidenní detox, který se měl stát startem do nového života. Tam to celé začalo, protože jsem v tu chvíli nepřemýšlel nad ničím jiným než nad jídlem a nad tím, čím se budu stravovat, až tímto obdobím projdu,“ vzpomíná Krejčík, kde se objevil impuls, který jej přivedl k výrobě prvního prototypu Many. „Do problematiky jsem se dostával hlouběji a hlouběji od Michelinských standardů až po technologie, které se používají ve velkovýrobě, co znamenají nutrienty, co v nich je, jaký mají vliv na tělo... Byl to pro mě studijní čas, kdy jsem do sebe vstřebal obrovské množství informací a postupně jsem došel k tomu, že jsem hledal nejčistší a nejefektivnější formu ze všech úhlů pohledu: jak se to vyrábí, skladuje, transportuje, jaký je environmentální dopad a tak dále,“ vysvětluje a připodobňuje skladbu nového typu potraviny ke hře Tetris, kdy do sebe také jednotlivé dílky přesně zapadají, aby vytvořily perfektní celek. Výsledkem jeho bádání se stala první formula Many, jež odstartovala převrat ve stravování.

Soustředím se na to, abychom šli příkladem a nastavili nový standard v přechodu na čistě rostlinné a udržitelné zdroje

Firma za sedm let prošla obrovským vývojem. Jakub Krejčík připouští, že když se začala rozjíždět a mohla nabírat více lidí, bylo třeba hlídat každý krok, aby směřování společnosti neuhnulo jinam, než zamýšlel. „Je to, jako kdybyste do nádoby začali nalévat víc a víc vody. To základní médium má tendenci se ředit. Každý má své určité zkušenosti a vlivy, ambice, vize... Takže v prvních letech to bylo potřeba držet v režimu diktatury. Dnes už má firma pubertu za sebou a lidé v ní mají mnohem větší míru pochopení toho, co se děje a kam společně míříme,“ říká zakladatel Heaven Labs. Jedním ze stěžejních bodů plánování přitom bylo, aby neustali v oblasti inovace. Stanovili si proto termíny a určili, kam se posunou, aby zůstali stále na špici celého odvětví. Když totiž začínali, byli v Evropě doslova průkopníky. Paralelně s jejich společností vznikla v Americe firma Soylent a postupem času do kategorie naskočili i další výrobci. „Určitě si pamatujete na dobu, kdy tady Redbull měl 40 konkurencí, každý vyráběl energetický nápoj. Nebo když vznikl Slevomat, během chvíle se vyrojily stovky slevových portálů. Po vzniku nové kategorie proto existují konkurenční brandy v Americe, ve Velké Británii, v Německu, ve Francii... Postupem času začaly vznikat i v České republice. Zaznamenal jsem asi pět nebo šest brandů, ale už jsem to přestal sledovat. Raději se soustředím na to, abychom byli nejlepší na světě,“ tvrdí Krejčík.

Vědecky se zabýváme vlivem na člověka i na prostředí

Výrobky zastřešené značkou Mana si dnes mohou koupit zákazníci nejen ve všech českých supermarketech, ale online také ve 170 zemích světa. Vedle původního prášku ManaPowder, který má širokou variabilitu a dá se smíchat s vodou, anebo přidat do drinků i různých pokrmů, vznikl také ManaDrink. Je již hotový, stačí otevřít a zákazník jej může ihned konzumovat. Je rychlým a kvalitním řešením pro ty, kdo se nestíhají najíst, jsou na cestách, nechtějí složitě sestavovat vyvážený jídelníček a přitom chtějí mít jistotu, že se stravují zdravě. Benefity „tekutého jídla“ využívá široká škála zákazníků od sportovců až po managery. Díky tomu, že produkty Mana dodávají tělu vše, co potřebuje, lze se stravovat výhradně těmito potravinami. „U každého z našich produktů zaručujeme nutriční kompletnost v rámci plant-based ve všech kategoriích – bílkoviny, sacharidy, tuky, vláknina, vitaminy, minerály. Doručujeme 42 esenciálních nutrientů, které si vlastní tělo nedokáže samo vyrobit. Můžete o produktu říkat, jak je skvělý a zdravý, ale ve finále je nejdůležitější, jaký má vliv na tělo – jestli člověk bude lépe vidět, bude mít lepší vlasy, nehty, bude se mu lépe dýchat, bude mu lépe pracovat srdce... My máme studiemi podložených 173 zdravotních tvrzení ve všech kategoriích. To je naše primární výhoda, že se vědecky zabýváme vlivem na člověka i na prostředí,“ uvádí Krejčík. Nejinak je tomu u nejnovějšího produktu ManaBurger, který uvedli na trh v loňském roce. Nutričně kompletní a 100% rostlinný produkt je k nerozeznání od pravého masa. Obsahuje přitom vyvážené spektrum makroživin, bílkovin, tuků, sacharidů a vlákniny, včetně 38 vitamínů a minerálů. Je GMO free, bez přidaného glutamátu, se sníženým obsahem soli. Použít se dá jak do různých typů hamburgerů, tak do burrita či osmahnout a podávat s přílohou. Všechny produkty Mana navíc získaly podle mezinárodně uznávaného ukazatele Nutri-Score nejvyšší hodnocení A.

Z Česka se Mana rozšířila do celé Evropy i do Zámoří

Již od počátku vzniku firmy se zakladatelé rozhodli, že v rámci legislativy i komunikace budou dělat evropskou standardizaci. Od prvního dne probíhala komunikace nejen v češtině, ale i v angličtině a němčině. To se ukázalo jako obrovská výhoda ve chvíli, kdy se začala firma rozšiřovat za hranice České republiky. Zatímco pro Evropu vyrábějí většinu produktů v Čechách a Německu, protože přeprava nepředstavuje takový problém, v případě fungování v Americe se rozhodli pro lokalizaci výroby z důvodu problematické logistiky. Nutnost transformace do decentralizačního modelu potvrdila i situace spojená s covidem.

Covid přinesl nová řešení

Český Haevan Labs, s.r.o. se během pandemie covid-19 transformoval. Ruku v ruce s touto situací se společnost přestěhovala do továrny v Modleticích u Prahy, proto se firmy dotkla řada změn. „Jsme primárně výzkum, vývoj a výroba, takže pro nás je esenciální to „odmakat“, není tady nějaký software, který udělá něco za nás. Potřebujeme tedy zdravé lidi a v určitých fázích to bylo velmi náročné, nicméně jsme se naučili nastavit systém tak, aby měl své bypassy a svůj risk management,“ vysvětluje Krejčík, jak se poprali s překážkami, které jim covid postavil do cesty. Na všem negativním se ovšem dá najít něco pozitivního: Díky dané situaci například vznikl produkt označovaný jako „family pack“. „Je to největší produkt, který vyrábíme, má zhruba 12 kilo. Když začínal covid, v rámci jednotlivých výrob a firem, které nám balí produkty do finálních packingů, nám začali hlásit, že je hodně jejich lidí nemocných. Přestali tedy stíhat a navíc nevěděli, jak se k tomu postaví hygiena, jestli jim zavřou provoz nebo ne. Vypukla celosvětová panika, jestli se dodavatelský řetězec nezpřetrhá do takové míry, že nebudeme schopni doručit jakýkoliv produkt,“ vzpomíná Krejčík na momenty nejistoty, do které se dostaly mnohé firmy. Tyto potíže je však vedli k myšlence zvýšit soběstačnost a snížit naopak závislost na jiných subjektech. Do té doby proces fungoval tak, že vyrobili mix, který pak co-packer plnil na daném trhu. „Velký tisícilitrový big pack s naší směsí posíláme na linku, kde nám plní finální produkty. Díky této technice jsme schopni naplnit produkt kdekoliv po světě s jakýmkoliv co-packerem do třech různých tetrapacků,“ objasňuje systém tvůrce Many. S produktem family pack se naopak rozhodli, že si jej budou plnit in house a dnes se jedná o nejúspěšnější produkt pod značkou Mana. „Má nejnižší environmentální stopu a minimum obalu. Lidé si jej doma přesypou do skleněných nádob, aby uchovali trvanlivost,“ dodává Krejčík, podle kterého situace kolem covidu a transformace do on-linu přinesla pro firmy obecně obrovskou zátěž na logistiku i obaly. Firmy se dle jeho názoru více dívají na to, do čeho balí a jakým způsobem.

Inovace nikdy nebudou u konce

Otázka udržitelnosti je pro společnost Heaven Labs důležitým tématem. Vedle redukce obalového materiálu zavedli takzvanou zelenou dopravu, bojují proti plýtvání potravinami zajištěním dlouhé doby spotřeby jejich výrobků, podnikají kroky k inovaci výroby a používají ve svých výrobcích ekologicky šetrné suroviny s nízkou uhlíkovou stopou. „Některé suroviny si už pěstujeme sami, abychom dosáhli toho, co v produktu chceme mít,“ nastiňuje Krejčík, že právě soběstačnost a udržitelnost jsou důležitými aspekty, které by chtěli ve firmě v následujících letech dále rozvíjet a posouvat, aby šli příkladem a nastavili nový standard v přechodu na čistě rostlinné a udržitelné zdroje. Vedle péče o planetu díky tomu budou moci dále zkvalitňovat i samotné produkty. Původní Mana, kterou Krejčík v rámci evoluce přirovnal k „MS-DOS“, se vyvíjela a současná verze Mark 6 by podle podobného příměru mohla být ekvivalentem k technologicky vyspělému smartphonu. Už brzy se přitom objeví na trhu ještě pokročilejší Mark 7. Zlepšování ovšem nikdy nebude u konce. Inovace probíhá paralelně se současným věděním a poznáním problematiky. S novými klinickými studiemi, technologiemi i surovinami budou přicházet další a další inovace... „Nikdy to nebude definitivní stav, protože tyhle dvě roviny se neustále dohánějí,“ vysvětluje Krejčík.

Mana míří do vesmíru

Poslední rok byl pro firmu transformační. Má za sebou pubertu, kterou někdy provázely také přešlapy. Jak ale tvrdí Krejčík, je v počátcích podnikání potřeba nastavit určitou míru naivity a jít do toho s odvahou a nastavením, že všechno, co se děje, je součástí dobrého problému. „Překážek jsou denně stovky, menší i větší, některé se dají vyřešit hned, jiné se řeší v delším časovém horizontu, někdy i rok, dva nebo déle. Jsou to věci, které mají svůj čas a svoji komplexitu. Nicméně chyba = zkušenost. Jenom je potřeba zajistit, aby se u toho člověk obrazně ‚nezabil‘,“ uzavírá s konstatováním, že po období transformace je firma připravena v roce 2022 opět růst. Její vize do budoucna dokonce překračují hranice našeho světa a míří do vesmíru – Krejčík spustil startup Rocket Lunch a pro misi Artemis, kterou chystá agentura NASA v roce 2025, připravuje se svým týmem unikátní technologii v podobě přístroje Bistromathic, jenž by dokázal vydávat jídlo po dobu 3 let pro 4člennou posádku. Ta bude mít ambiciózní úkol: položit základy výzkumné stanice na Měsíci. Jakub Krejčík se díky participaci na tomto projektu znovu dostává do pozice průkopníka, díky kterému se lidstvo posouvá o krok dále. „Je pro nás vzrušující, že se účastníme na projektu, který v tuto chvíli běží v plném proudu, dělají na něm tisíce lidí a uskuteční se, ať už s námi nebo bez nás. Pokaždé, když vidím Měsíc, myslím na to, že se něco takového děje. Ten pocit je nesmírně uspokojující,“ uzavírá.

Témata: mana, jídlo
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete od března vyrazit

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Egyptská Taba: Vítejte v ráji dobrodruhů

Přemýšlíte o změně? Pár tipů na místa pro život, kde si...

Evropské termální ráje: Tipy na místa, kde se v horké...

Luxusní únik: Zažijte netradiční dovolenou v exkluzivních...

Zavřít reklamu