Naučte své děti zdravé pracovní návyky. Pomáhat by měly už odmala
Domov je místo, kde žije celá rodina, a proto by každý člen měl mít nějakou povinnost. A platí to i pro děti. Díky tomu se do budoucna naučí zdravé pracovní návyky.
Pracovní návyky mohou mít nejrůznější podobu a je vždy potřeba volit činnosti podle věku a schopností dítěte. To, že vedete své ratolesti například k úklidu hraček nebo později třeba k ustýlání postele či pořádku v osobních věcech, se vám i vašemu potomkovi jednou vrchovatě zúročí.
Zapojte děti do domácích prací
V prvé řadě začněte své děti vést k pracovním návykům od útlého věku. Berte ohled i na zájmy dítěte. Vše mu vždy ukažte a pak jej nechte, aby si "práci" vyzkoušelo samo. Zpočátku je dobré dítěti pomáhat. Osvědčilo se také využívat prvků hry a hodně důležité je dítě motivovat. Postupem času dovednosti rozvíjejte – s přibývajícími roky a schopnostmi přidávejte další činnosti, zapojujte dítě do domácích a dalších prací a hlavně u něj rozvíjejte samostatnost. Klíčem k úspěchu je důslednost.
Ze začátku je pomoc na místě
Vůle nepřichází sama. Rodiče však mají možnost pomoci svým dětem ji vytvořit a upevnit. Snad žádnou činnost dítě nezvládne napoprvé a typickou reakcí bývá nechuť v úkolu pokračovat. Pomožte dítěti úkol zvládnout, vysvětlete mu, jak postupovat a v žádném případě nedovolte dítěti rezignovat.
Dalším častým problémem u dětí bývá to, že než dokončí třeba při tvoření jednu činnost, už odbíhají ke druhé, aniž by si po sobě uklidily materiál. Veďte hoje k důslednosti a vysvětlete jim, že nejdříve musí ukončit jednu věc a pak mohou přejít ke druhé. Vyžaduje to ale opět důslednost a notnou dávku trpělivosti.
Jděte příkladem
I když je vhodné dítě učit samostatnosti, nic se nemá přehánět. Není úplně nejlepší dát například dítěti hromadu pastelek, ať si kreslí. Děti rády napodobují a je proto dobré sednout si ke stolu s nimi, nakreslit jim třeba předlohu a alespoň pár minut se jim intenzivně věnovat. Za vaší aktivní účasti se dítě mentálně rozvíjí a osvojuje si zdravé pracovní a učební návyky. Navíc dítě se nejlépe bude učit hrou. Nemá tak pocit, že něco musí, ale zapojí se do činnosti s chutí a nadšením. Ani při hře však nezapomeňte, že je třeba danou činnost ukončit a uklidit věci zpět na své místo.
Vše jde postupně
Je jisté, že některé činnosti se dítě naučí dříve, jiné později. K základním činnostem, které by mělo postupně zvládnout, zejména patří:
- úklid hraček
- oblékání
- uklízet po sobě ze stolu
- ustlání postele
- zavazování tkaniček
- udržovat pořádek ve svých věcech – nejen školních, ale i ve skříni s oblečením, s hračkami, na stole a podobně
- úklid dětského pokoje, zalití květin
- psaní úkolů
- příprava aktovky a dalších školních potřeb
- příprava do školy
- péče o domácí zvíře
- další pomoc v domácnosti – nákup, běžný úklid, mytí nádobí, praní a žehlení oblečení, čištění bot, třídění a vynášení odpadků a podobně
Žádný extrém není dobrý
Někteří rodiče neúkolují své děti vůbec, další je zase mají tendenci přetěžovat množstvím kroužků. Žádný extrém ale není dobrý. Dítě by nemělo být přetěžováno a mělo by mít dost času si jen tak hrát, na druhou stranu se ale potom musí přizpůsobovat pracovnímu režimu v kolektivním zařízení a má s tím často potíže. Přitom jde především o to dítě k činnosti správně motivovat, nemusí jít vůbec o nátlak, ale o přitáhnutí k zajímavé práci a vyčlenění si našeho času jen pro něj. Psali jsme také: Základní pravidla pro děti, které chodí do školy samy.