Za přeplněné čekárny u logopeda mohou často rodiče. Nedělejte stejnou chybu
Děti jsou často zahlcené všemožnými kroužky od pondělí do pátku, aby se všestranně rozvíjely a také aby měli jejich rodiče čas na realizaci v práci. Na povídání s dětmi nezbývá čas, děti nemají na svůj věk dostatečně rozvinutou motoriku, což jde pak ruku v ruce s vadami řeči a děti končí v čekárnách logopedů.
Někteří rodiče navíc přicházejí do ordinací na poslední chvíli, jejich dítě neumí několik klíčových hlásek a od logopeda čekají, že jejich "problém" vyřeší během pár sezení. Péče logopeda přitom většinou sama o sobě nestačí. Dítě, které má vadu řeči, musí trénovat několikrát denně i doma, za což nesou zodpovědnost hlavně rodiče.
Nedostatek komunikace
Aby dítě správně komunikovalo, potřebuje dostatek mluvních vzorů. V mnoha rodinách však právě tato základní podmínka správného vývoje řeči chybí, jelikož rodiče nemají na povídání čas. Situaci zhoršuje i vzrůstající trend bilingvních manželství, kdy děti sice začnou mluvit dvěma jazyky, ale dělá jim problém vytvořit správně jednoduchou větu. Zpívání písniček, opakování básniček, čtení a vyprávění nebo prohlížení fotek z dovolené udělá v tomto případě zázraky.
Příliš vysoké nároky
Vzrůstá i trend nabídnout dítěti maximální počet podnětů, aby z něj vyrostl schopný člověk, který je úspěšný na trhu práce, mluví několika jazyky a vyniká alespoň v jednom sportu. Rodiče to většinou myslí dobře a chtějí pro dítě to nejlepší, ale netuší, že tím často dítěti spíš škodí a přehnaně ho zahlcují. Přičemž samozřejmě záleží na věku dítěte. Ale pokud pětileté dítě umí skvěle tenis, anglicky zazpívá tři písničky, ale neumí nakreslit postavu a nezvládá základní hlásky, je něco špatně. Pětileté dítě potřebuje rozvíjet motoriku a ne vyhrávat turnaje v počítačových hrách.
Zrychlené tempo
Mobily, počítače a televize také hrají svou roli. Děti začínají s jejich používáním příliš brzy, často jim je rodiče sami dají, aby je zabavili a měli od nich chvíli klid. Jenže počítače a mobily jsou mnohem rychlejší než myšlení dětí, což má na děti negativní dopad. Půlhodina denně stačí, aby se děti v předškolním věku špatně soustředily, pomaleji vnímaly a chápaly, co se po nich chce. Rozvoj technologie není možné zastavit a je potřeba, aby je děti uměly ovládat a využívat, ale vždy pod dohledem rodičů.
Kdy navštívit odborníka
Před dovršením pěti let by dítě mělo umět sykavky, vyslovovat samostatně L, jehož správné zvládnutí předchází hláskám R a Ř, a mělo by správně skloňovat. Pokud shledáte, že má vaše dítě i v tomto věku problémy s výslovností, navštivte logopeda, jelikož za drobnými vadami se často může skrývat i mnohem závažnější problém. Například vážná porucha řeči, hyperaktivita, nebo dokonce špatný sluch. Čím později přijdete, tím déle se problému budete zbavovat.
Při terapii je ale potřeba dítě chválit za pokroky a brát s ním logopedická cvičení spíš jako hru, než ho do správné výslovnosti nutit. Nikdy dítě za pomalý pokrok netrestejte, ještě byste vše zhoršili. Dále čtěte: Česko patří k zemím s největším počtem odkladů školní docházky. Odborníci před ním ale varují.
Zdroj: littlewonderstherapy.com, nemocniceostravavitkovice.agel.cz, irozhlas.cz.