Potraviny, které pomohou nastartovat váš imunitní systém. Jezte houby, kurkumu i zinek

Zdraví 15. září 2022 | 12:17 — Pavla Krejčí
Vyzrajte nad podzimem chytře. Blíží se sezóna chladných dní, kdy jste více náchylní k onemocnění. Nenechte se ale překvapit nepříjemným nachlazením. Pomůžou vám v tom tyto čtyři potraviny.
Potraviny s vysokým obsahem zinku prospívají imunitnímu systému / Depositphotos

Ať už je to chřipka nebo obyčejné nachlazení, ani jedno není příjemné. Ti, kteří mají dobrý imunitní systém, se úspěšněji brání onemocněním. Patříte však mezi ty náchylnější k virům? Pokud hledáte způsoby, jak nemocem předejít, vaším prvním krokem by mělo být zařazení některých potravin do jídelníčku. Tyto čtyři posilovače imunity jsou obzvláště silné.

Kurkuma

Složky obsažené v kurkumě, přesněji kurkumin, působí protizánětlivě a antioxidačně. Na základě výzkumů má kurkumin imunitní regulační vlastnosti a může snížit riziko několika typů rakoviny. Toto jasně žluté, hořké koření se také léta používá při léčbě osteoartrózy i revmatoidní artritidy. Může rovněž pomoci snížit poškození svalů způsobené cvičením. 

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny si tělo nedokáže samo vyrobit, a přesto jsou velmi důležité pro naše zdraví a pro naši ochranu proti virům a bakteriím. V ideálním případě by se měly konzumovat denně. Mezi potraviny, které obsahují nejvíce mastných kyselin, patří ryby, obiloviny, semena a ořechy, zelenina či mořské řasy. Většina lidí na Západě konzumuje 10 % doporučené denní dávky omega-3 mastných kyselin, což je množství, které nestačí k podpoře optimální imunitní funkce. 

Zinek

Existuje řada způsobů, jak zinek posiluje imunitní systém, ale především aktivuje enzymy, které rozkládají proteiny ve virech a bakteriích, takže se hůře šíří. Zinek také zvyšuje aktivaci buněk odpovědných za boj s infekcí.

Pokud chcete svému imunitnímu systému opravdu dopřát pořádnou vzpruhu, jezte více potravin s vysokým obsahem zinku. Jsou to například dýňová semínka, quinoa, hnědá rýže nebo ječmen. Kromě své role v imunitním systému zinek také snižuje oxidační stres. Udržování stavu zinku v těle může být klíčem k dlouhému a zdravějšímu životu.

Houby

Houby jsou pro náš imunitní systém opravdu přínosné. Poskytují velké množství selenu a vitamínů B, oba totiž hrají důležitou roli v našem imunitním zdraví. Podle Journal of Autoimmunity houby obsahují řadu vysoce specifických imunomodulačních a protirakovinných proteinů.

Mnoho druhů hub je prospěšných našemu zdraví, ale v poslední době se pozornost zaměřuje především na houby shiitake. Podle Journal of the American College of Nutrition jejich pravidelná konzumace výrazně zlepšuje tvorbu bílých krvinek a protilátek v těle. Psali jsme také: Zlepšete své zdraví. Na to, abyste zhubli a podpořili srdeční funkce, stačí 10 000 kroků denně

Autorský článek, další zdroje: healthline.commedicalnewstoday.com 

Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Robot zaznamenal na Marsu zvláštní otřesy. Vytváří je nejspíše nárazy meteoritů

Muchovník rychle roste a bohatě plodí. Dopřejte mu podzimní...

K dozrání zelených rajčat pomůže prastará italská finta....

Zahrádkářský kalendář na podzim: Jaké důležité práce...

Podzimní výsev zeleniny nejen pro ranou jarní sklizeň....

Vřes patří k podzimu. Nenáročnost, odolnost a krásné...

Sklizeň a uskladnění mrkve: Kdy sklidit mrkev a jak ji...

Zavřít reklamu