Co dělat, pokud máte často bolesti v dolní části zad

Zdraví 31. října 2021 | 13:54 — Mirka Malá
Možná vám to nedává smysl. Cvičit, když vás bolí záda. Faktem ale je, že je to právě jedině cvičení, které vám zaručí, že se vaše bolesti v dolní části zad nebudou vracet. Je to proto, že páteř je mechanicky vybudována tak, aby se hýbala, což udržuje kosti a měkké tkáně silné a pružné.
Další 1 fotografie v galerii
Od bolestí zad si lze ulevit pravidelným cvičením / Pixabay

Pravidelný pohyb a cvičení mohou pomoci zlepšit a obnovit sílu, vytrvalost a flexibilitu a pomoci rychleji se zotavit ze záchvatu akutní bolesti v kříži. To je důvod, proč zůstat fyzicky aktivní. Jde o jeden z nejdůslednějších a široce doporučovaných způsobů zvládání bolesti dolní části zad.

Proč fyzická aktivita funguje

Přestože jsou cvičení a fyzická aktivita široce doporučovány lidem s bolestí, vědci stále zkoumají, jak a proč to funguje a jaká zátěž je nejlepší pro úlevu od bolesti.

Přibývá důkazů naznačujících, že cvičení vede k prospěšným změnám některých funkcí v nervovém systému, a to včetně mozku. Cvičení v podstatě přímo ovlivňuje to, jak prožíváme bolest tím, že snižuje naši citlivost na potenciálně škodlivé podněty. Tento jev je známý jako hypoalgezie vyvolaná cvičením.

Tyto účinky zmírňující bolest jsou podpořeny několika vzájemně se ovlivňujícími mechanismy, zejména uvolňováním látek přirozeně produkovaných v těle, jako jsou endokanabinoidy, adrenalin, noradrenalin, endorfiny a serotonin, a to v nervovém systému a prostřednictvím oběhového systému.

Tyto chemické signály nejen pomáhají přímo snížit bolest, ale mají další výhodu ve zlepšení nálady. To je důležitý přínos, protože je známo, že prožívání bolesti je přímo ovlivněno našimi myšlenkami a pocity a naší vnímanou kontrolou nad bolestí.

Další klíčový mechanismus, o kterém se předpokládá, že je zapojen do hypoalgezie vyvolané cvičením, zahrnuje tvorbu nových a užitečných spojení v nervovém systému, což je proces zvaný neuroplasticita. A to znamená, že cvičení i přes bolest pomáhá aktivovat tyto účinky zmírňující bolest. 

Hýbejte se

Pokud vás bolesti v dolní části zad už dostaly až k fyzioterapeutovi, jistě jste se od něho již dozvěděli, že musíte pravidelně cvičit a pravděpodobně jste dostali také sadu cviků, které máte denně provádět.

Pokud chcete cvičit, abyste se těmto problémům v budoucnu vyhnuli, pak neexistuje žádný konkrétní typ cvičení nebo aktivity.  Ale to neznamená, že byste měli začít běhat nebo zvedat závaží s očekáváním, že to vyléčí bolesti zad. Je důležité přizpůsobit to, co děláte, svým aktuálním schopnostem a postupně zvyšovat intenzitu.

Bolesti zad jsou jen zřídka způsobeny nějakou závažnou příčinou. Obvykle se jedná o ochablé svalstvo, ať už zádové, nebo břišní, popřípadě o přetížení špatnou chůzí nebo nějakou aktivitou.

Zůstat aktivní a cvičit je to nejlepší, co můžeme udělat. I když jsou vaše bolesti zad dlouhodobé a trvají několik měsíců nebo déle, zvýšení fyzické aktivity a cvičení je jedním z nejlepších způsobů, jak je zvládnout. Dále čtěte: Nenechávejte své děti chroupat ledové kostky. Není to bezpečné.

Zdroj: Science Alert.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Koronavirus komplikuje situaci natěšeným lyžařům. Za jakých podmínek a kam vyrazit?

Koronavirus komplikuje situaci natěšeným lyžařům. Za...

Změny těsně před zahájením lyžařské sezony. Koronavirus...

Krátká prohlídka atrakcí Las Vegas

Varianta omikron vyvolala paniku ve světě. První země...

Důrazné varování pro cestovatele. Těmto zemím se vyhněte

Nejlepší města pro junketovou turistiku v Evropě

Zavřít reklamu