Pět osvědčených tipů, jak v kuchyni nahradit klasické máslo. Dietářky i šetřílci si přijdou na své

Ostatní 12. března 2022 | 19:36 Zuzana Procházková
Máslo je jednou ze základních ingrediencí při přípravě sladkých dezertů. Jestliže vám ale zrovna došlo nebo zkrátka chcete vyzkoušet nějakou alternativu, ať už kvůli vysoké ceně másla či kalorické hodnotě, pak čtěte dále. Prozradíme vám pět osvědčených surovin, kterými bez problému nahradíte máslo v kuchyni.
Další 3 fotografie v galerii
Máslo patří mezi základní potraviny téměř v každé domácnosti / Depositphotos

Mnoho lidí by se mohlo domnívat, že bez másla je vše ztraceno, neboť se ničím jiným nedosáhne v pokrmech oné krémové chuti i konzistence. To však není pravda. Máslo má spoustu plnohodnotných alternativ. Existují například zdravější mléčné či rostlinné alternativy, kterými lze máslo ve vašich receptech, ať už slaných či sladkých, snadno nahradit. Některé tyto alternativy jsou i cenově příznivější, na své si tedy přijdou i ti, kteří chtějí uspořit. Navíc, spousta lidí kvůli intoleranci na laktózu klasické máslo ani nemůže. Podíváme se, o jaké alternativy se jedná.

Olivový olej

Máslo můžete hned v první řadě nahradit olivovým olejem, přičemž z hlediska kalorií se hodnota nijak nezmění. Olivový olej je velmi ceněný pro své zdraví prospěšné látky, jako jsou například antioxidanty, nenasycené mastné kyseliny, vitaminy a minerály. Je však potřeba mít na vědomí, že kvůli jeho charakteristické lehce pikantní chuti není nejlepší volbou pro pečení dezertů a sladkých koláčů. Oproti tomu se skvěle hodí jako náhrada másla při pečení chleba nebo slaných koláčů. Jestliže chcete výraznější chuť, pak jistě volte extra panenský olivový olej. Pro jemnější více neutrální chuť zase sáhněte po rafinovaném olivovém oleji. Co se poměru nahrazování týká, pak dávejte na jeden hrnek másla zhruba tři čtvrtě hrnku olivového oleje.

Řepkový olej

Řepkový olej za studena lisovaný je velmi oblíbeným tukem v českých kuchyních. Oproti máslu je výrazně levnější a jedná se o univerzální surovinu, neboť řepkový olej můžete využívat jak ve studené, tak teplé kuchyni, nezáleží na tom, jestli se jedná o sladké, nebo slané pečení. Kvalitní řepkový olej je zdrojem cenných omega-3 a omega-6 kyselin i vitaminů. Zcela bez problému s ním tedy můžete nahradit máslo při pečení, ale také ho lze využít pro zjemnění omáček nebo například bramborové kaše. Z hlediska poměru nahrazujte 100 gramů másla 75 mililitry řepkového oleje.

Řecký jogurt

Další skvělou alternativou je řecký jogurt, který lze brát zároveň jako méně kalorickou náhradu másla. V typickém 200gramovém kelímku řeckého jogurtu se nachází pouze 190 kalorií, 20 gramů bílkovin a 9 gramů tuků. Pokud byste chtěli zvolit ještě dietnější verzi, pak sáhněte po odtučněné verzi řeckého jogurtu. Nevýhodou je však to, že právě díky obsahu plnotučného mléka bude těsto jemnější. Řecké jogurty jsou ideální pro nahrazování másla například při pečení chleba a koláčů. Nahrazujte v poměru 1 hrnek másla na 1/2 hrnku řeckého jogurtu.

Avokádo

Avokádo funguje jako skvělá náhražka másla při studené i teplé kuchyni. Použít můžete buď avokádo jako takové nebo avokádový olej, který je však dražší. Avokádo je obecně velmi ceněná potravina pro svůj obsah zdraví prospěšných látek. Avokádo obsahuje vitaminy, minerály, vlákninu a zdravé tuky v podobě omega-3 a omega-6 kyselin. Avokádo před použítím rozpulte, vydlabejte dužinu a v hrníčku rozmačkejte na kaši, až dostanete zcela kašovitou konzistenci. Hodí se zejména při přípravě tmavších vdolků, chleba, brownie či sušenek. Pro milovníky avokáda se však meze nekladou a můžete jím nahrazovat tuk kdekoli. Co se poměru týká, tak v případě avokáda nahrazujte máslo stejným poměrem. Pokud byste však používali avokádový olej, tak postačí 7/8 hrnku oleje namísto 1 hrnku másla.

Jablečné pyré

Výhoda jablečného pyré je, že touto surovinou můžete nahradit při pečení máslo, ale zároveň vám velmi přirozenou cestou zvyšuje sladkost výsledného pokrmu. Díky tomu můžete skvěle omezit rafinovaný cukr v receptech. Obecně jablečené pyré, které si můžete vyrobit sami svařením či pečením jablek, dodává pečivu dokonalou vláčnost a navíc vlákninu. Je to tedy benefit ze všech pohledů. Ideální je pochopitelně použití při sladkém pečení. Nahrazujte máslo jablečným pyré ve stejném poměru. Dále čtěte: Potraviny, o kterých si myslíme, že jsou zdravé, ale obsahují nejvyšší množství cukru. Dejte si na ně pozor.

Zdroj: healthline.com, thekitchn.com.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Jedinečná příroda a skvělé pláže. Objevte zapomenuté skvosty Chorvatska

Jedinečná příroda a skvělé pláže. Objevte zapomenuté...

Srdce milovníků koupání i cyklistiky zaplesá. Poznejte...

Kvůli konci pandemického stavu se některým Čechům dovolená...

Nejkrásnější pláže světa pro letošní rok. Svého...

Buďte v obraze. Do kterých zemí můžete cestovat bez omezení...

Strach z covidu vystřídal strach z války. Co byste měli...

Zavřít reklamu