Jak si správně lehnout a další důležité detaily pro kvalitní spánek

Zdraví 28. července 2021 | 12:27 — Marcela Plachá
Posilující spánek je základ zdraví i dobré nálady. Potíže s nespavostí má ale stále více lidí. Říká se, že jak si kdo ustele, tak si lehne. Poradíme vám, jak si tedy lehnout.
Další 3 fotografie v galerii
Na poloze prý záleží / Depositphotos

Místo, kde se skryjete před problémy a načerpáte síly - to by měla být vaše ložnice. Především postele tvoří nejdůležitější součást nábytku v domácnosti. Obecně lidé stráví třetinu života na posteli, proto je třeba věnovat zvýšenou pozornost při výběru postele i matrace. Přestaňte se pokoušet spát a raději rovnou spěte!

Podle tradiční medicíny je ideální polohou pro zdravý spánek leh na pravém boku. Pravá ruka je pokrčená na polštáři a levá volně spočívá na boku. Srdce je při této pozici výš než játra a krev i vnitřní energie mohou volně cirkulovat.

Leh podle jógy

Jogíni upozorňují i na to, že se při lehu na pravém bohu zprůchodní více levá nosní dírka, která je spojována s měsíční energií (energií chandra). Tím, že se dostane levá nosní dírka do dominance, podpoří se tok této měsíční energie, která v těle prohlubuje zklidnění. Energie chandra je také spojována s ženskou chladivou energií. Spánek na pravém boku prohloubí kvalitu spánku a tím podporuje regeneraci celého těla během něj.

Opravdu záleží na posteli?

V dávné minulosti spali lidé jen na holé zemi. Postupně si místo na spaní různě vylepšovali. Zejména kůží zvířat, dekami a později také dřevěnou lavicí. Skutečnou postel měli zpočátku jen ti nejzručnější a později ti nejbohatší.

Nyní však vlivem stresu, náročného způsobu života a nízké fyzické aktivity stále více lidí trpí nespavostí a bolestí zad, proto je důležité, aby si právě v ložnici vytvořili co nejoptimálnější prostředí. K tomu je zapotřebí především kvalitní postel, rošt a matrace. Při jejich výběru musíte především zohlednit svou hmotnost a další individuální požadavky.

Optimální je využití přírodních materiálů. Postel s roštem jsou vhodné z borovicového dřeva, matrace třeba s pohankovou výplní.

Čím doplnit jídelníček

Jak ale říkají terapeuté tradiční medicíny, ani na sebelepší matraci se nevyspíte do růžova, pokud je ve vašem organismu neklid a různé blokády energie. V tom případě doporučují zaměřit se na byliny a psychoterapii. Do jídelníčku je pak dobré zařadit moruši bílou, anděliku čínskou, indickou ašvagandu, lékařskou šalvěj nebo ječné kroupy.

Důležité detaily pro kvalitní spánek

„Mezi 21. a 23. hodinou večerní je nejvyšší aktivita vnitřního trojitého zářiče. V tuto dobu se tělo připravuje na spánek a nemělo by se činit nic pro aktivaci organismu. Tedy nekouřit, nepít alkohol ani nejíst. Pozor i na ostatní rušivé elementy, jako je například modré světlo z obrazovek počítačů a telefonů. Pokud jste zvyklí v posteli rolovat poslední výstřelky svých přátel na sociálních sítích, přepněte alespoň obrazovku do tzv. nočního režimu, který displej zbarví do oranžového odstínu,“ říká jogínka Šárka Simonidesová s tím, že modré světlo, které je součástí slunečního záření, v noci brání produkci melatoninu v těle, hormonu, který je důležitý pro kvalitu spánku. Další tipy pro spánek bez nočních můr najdete zde.

Zdroj: svethormonalnijogy.cz, tradicni-terapie.cz.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nejkrásnější místo na planetě? Nemusíte jezdit daleko

Hledáte nejkrásnější místo na planetě? Nemusíte jezdit...

Podmínky cestování se od pondělí opět mění. Víte, co...

Žhavý tip na zářijovou dovolenou. Klid, pohoda a vynikají...

Cestovatelský semafor se mění. Návrat z oblíbených...

Změna na cestovatelském semaforu. Netýká se i vaší...

Buďte v obraze. Další změna podmínek cestování platná od...

Zavřít reklamu