Návod, jak snížit nespavost. Nejezte pozdě večer, meditujte a vyhněte se modrému světlu

Zdraví 10. května 2022 | 10:06 Pavla Krejčí
Spánek hraje klíčovou roli v našem zdraví. Je stejně důležitý jako pravidelný pohyb a strava. Pokud chcete optimalizovat svoje zdraví a pohodu, učiňte ze spánku hlavní prioritu. Pomůže vám v tom několik tipů.
Základem je pravidelný spánek. / Unsplash

Nejeden výzkum dokazuje, že má nekvalitní spánek okamžité negativní účinky na vaše hormony a funkci mozku. Během několika posledních desetiletí se kvalita spánku rapidně snížila. Největší problém tkví v tom, že většina lidí nespí pravidelně. 

Vyvarujte se modrému světlu před spaním

Chytré telefony, tablety či počítače - soudobé zlo ovlivňující náš spánek. Moderní technologie vyzařují modré světlo, které ovlivňuje cirkadiánní rytmus.  Náš mozek si pak myslí, že je stále den. Tím dochází ke snížení hormonů, jako je melatonin, které napomáhají uvolnění a získání hlubokého spánku.

Pokud se často vystavujete modrému světlu, dodržujte alespoň pár rad. Nejideálnější volbou jsou brýle, které blokují modré světlo. Pokud možno, 2 hodiny před spaním přestaňte sledovat televizi a vypněte všechna jasná světla. Existují také různé aplikace, které na vašich zařízeních modré světlo blokují . 

Nekonzumujte kofein pozdě večer

Kofein se může výrazně podílet na zhoršení kvality spánku. Především, pokud pijete velké množství kávy pozdě odpoledne nebo večer. Studie, zabývající se účinky kofeinu na spánek, dokazuje, že se podílí na zhoršení kvality už konzumací 6 hodin před spánkem. 

Pravidelný spánek

Cestou k dobrému a zdravému spánek je hlavně pravidelnost. Pokuste se dostat do pravidelného cyklu spánku, a pokud je to možné, snažte se vstávat každý den ve stejnou dobu. Cirkadiánní rytmus v našem těle funguje jako koloběh -  vyrovnává se s východem a západem slunce.

Vyhněte se alkoholu

Vyvarujte se alkoholu těsně před spaním. Může snížit noční produkci melatoninu a vést k narušenému spánku.

Nejezte pozdě večer

Tíhnete k nočním svačinkám? Přehodnoťte svoje návyky, protože noční jezení může negativně ovlivnit jak kvalitu spánku, tak přirozené uvolňování HGH a melatoninu. Některá jídla několik hodin před spaním však mohou naopak pomoci. Podle studie jídlo s vysokým obsahem sacharidů snězené 4 hodiny před spaním pomohlo lidem mnohem rychleji usnout. 

Uvolněte se a vyčistěte si mysl

Zrelaxované tělo i mysl jsou vždy dobrou cestou pro zdraví, a tedy i kvalitní a přirozený spánek. Relaxační techniky před spaním totiž prokazatelně zlepšují kvalitu spánku. Nastavte si předspánkovou rutinu – meditujte, čtěte knihu, dejte si horkou koupel nebo si poslechněte relaxační hudbu. Najděte si, co vám nejvíce vyhovuje.

Pravidelně cvičte

Jedním z nejlepších způsobů, jak si zajistit lepší spánek, je pravidelné cvičení. Měli byste se ale vyvarovat pohybovým aktivitám před samotným spánkem. Cvičení totiž stimuluje bdělost a hormony jako je adrenalin.

Psali jsme také: Pravidelně běháte, ale nedaří se vám zhubnout? Zaměřte se na správnou hydrataci a stravu

Zdroje: healthline.com, helpguide.com, healthysleep.com

Témata: spánek, zlepšení, tipy
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Jedinečná příroda a skvělé pláže. Objevte zapomenuté skvosty Chorvatska

Jedinečná příroda a skvělé pláže. Objevte zapomenuté...

Srdce milovníků koupání i cyklistiky zaplesá. Poznejte...

Kvůli konci pandemického stavu se některým Čechům dovolená...

Nejkrásnější pláže světa pro letošní rok. Svého...

Buďte v obraze. Do kterých zemí můžete cestovat bez omezení...

Strach z covidu vystřídal strach z války. Co byste měli...

Zavřít reklamu